20 / 09 / 2021


Gramatica limbii române s-a schimbat. Cerințe care pun în dificultate și profesorii

Gramatica limbii române, schimbată fundamental! Știai că gramatica limbii române s-a schimbat? Conform noii programe de limba română pentru ciclul…

De redactia , in Flux de Știri Magazin , at 15/09/2021

Gramatica limbii române, schimbată fundamental!

Știai că gramatica limbii române s-a schimbat? Conform noii programe de limba română pentru ciclul gimnazial, aflată de puțin timp în vigoare, se impune o altă abordare a gramaticii limbii române prin introducerea de noi termeni, noțiuni, aspecte ale claselor lexico-gramaticale și ale funcțiilor sintactice, în conformitate cu normele academice.

fetita care isi face temele

Astfel, din gramatica limbii române au fost eliminate unele noțiuni precum diateză reflexivă, diateză pasivă, modurile nepersonale etc., și au fost înlocuite cu terminologii și concepte cu care elevii nu sunt obișnuiți, iar în manuale fie nu există deloc, fie sunt doar menționate. Clitice anticipate și clitice reluate, realizări ale părților de propoziție și posibilități combinatorii ale părților de vorbire, substantivele masive și arhigenul, calitatea de centru și calitatea de adjunct a claselor lexico-gramaticale, verbele interent reflexive, relația ternară a numelui predicativ, complementul prepozițional sunt doar câteva dintre noile terminologii și noțiuni.

Mariana Badea, profesoară de limba și literatură română și autoarea cărții „Gramatica actualizată pentru elevi”, a vorbit într-un interviu pentru DC News, despre aceste noutăți din gramatică despre care recunoaște că sunt dificile.

Citește și: 10 reguli gramaticale pe care insist să le știe copilul meu

„Din punctul meu de vedere, sunt dificile noile denumiri! Nu pot să identific „cea mai importantă noutate”, dar denumirea „posibilități combinatorii” ale unei părți morfologice, de pildă ale substantivului, înseamnă ce funcții sintactice poate îndeplini substantivul: subiect, nume predicativ, apoziție. Se formulează cerința: Identifică substantivele și scrie ce posibilități combinatorii au în enunțul „Vecinul meu, George, este un elev serios.”. Copilul știe să identifice substantivele, dar apoi se întreabă care le sunt posibilitățile combinatorii, ce-or fi ele?

La fel este și formularea „Realizări ale părților de propoziție”,

 » sursa: qbebe.ro

Comentarii


%d blogeri au apreciat: